Pokud jste nikdy o dwarf fortress nikdy předtím neslyšeli, tak doporučuji přečíst recenzi na: http://games.tiscali.cz/recenze/dwarf-fortress-2010-49718 případně: http://nezavislehry.cz/dwarf-fortress-je-libo-cepici-z-kozesiny-kotete/. Nenechte se odradit grafikou hry její komplexnost,genialita a zábavnost předčí vše!
Krok 1. Stažení hry
Naši pouť po trpasličí pevnosti začneme stažením poslední verzí hry. Tu najdeme na: http://www.bay12games.com/dwarves/ (v době psaní tohoto článku je aktuální verze 0.31.25).
Krok 2. Instalace grafického balíčku
Jeden z nejpoužívanějších a nejlepších balíčků je Phoebus, proto se mu budem v tomto kroku věnovat. Jeho aktuální verzi naleznete na oficiálním foru: http://www.bay12forums.com/smf/index.php?topic=57557.0 Hra je s ním přeci jen o trošku přehlednější. Pomocí souboru DwarfFortressConfig.exe v záložce Tileset Assembler si můžete trošku pohrát s tím jak bude hra vypadat. Změnit texturu zdí, symboly kamenů a pár dalších věciček (viz obrázek).
Krok 3. Spuštění, tvorba světa
Nyní se už můžeme vrhnout na samotné hraní, tedy skoro, ještě nás čeká pár kroků, tvorba originálního světa a výběr trpaslíků do naší pevnosti! Hru spustíme pomocí souboru Dwarf Fortress.exe. Na vás úvodní obrazovka, kde zvolíme možnost Create New World! Uvíta na nás text, který nás moc nemusí zajímat, jednoduše ho přeskočíme pomocí „ Esc“. Měli by jste se objevit na obrazovce jako je na obrázku.
V této nabídce si nastavíte jak má váš svět vypadat. V menu se pohybuje pouze šipkami. Nyní si popíšeme co jednotlivé položky znamenají a jak by jste si je měli pro začátek nastavit. Začneme pěkně od shora(kdyby někdo měl zájem tak více v anglické wiki: (http://df.magmawiki.com/index.php/DF2010:World_generation):
Word size – udává velikost celého světa od pocket 17*17 po large 257*257, doporučuji volit něco trošku většího aspoň small, aby jste měli dále větší výběr v tom kde začít s vaší pevnůstkou.
History – Udává délku předgenerované historie, čím delší historie, tím víc bojů, artefaktů, míň příšer které proti vám stojí, více rozvinutá civilizace, ale může se stát že některá třeba i zmizí... Pro naše účely je celkem jedno jak dlouho historii zvolíme, spíš důležitější pro adventure mode. Jen ještě jedno upozornění generování delší historie může chvíli trvat, hlavně u slabších strojů.
Number of Civilization, Maximum Number of Sites – udává hojnost civilizací a měst na mapě, hlavně důležité pro adventure mod. Doporučuji volit od velikost mapy.
Number of Beasts – udává počet velký monster na mapě (draků, titánů, etc.), pro první hru doporučuji volit menší počet, pro pokročilé víc monster víc srandy (losing is fun!).
Natural Savagery – udává počet nezkrotných lokací na mapě. V těchto lokacích se vyskytuje víc příšerek, nemrtvých a podobné havěti. Pro začátek doporučuji medium případně nižší. Pro pokročilé samozřejmě těžší=zábavnější. Pro adventure mod, vyšší hodnota téměř nutností.
Mineral Occurrence – udává četnost kovových materiálů na mapě. Pro začátek doporučuji určitě nastavit Frequent, aby jste se dostali i k nějakému tomu železu.
Pokud máte vše nastavené podle vlastní libosti stačí zmáčknou klávesu „y“ a svět se vám vytvoří přímo před očima(viz obr).
Pomocí šipek si můžete váš svět prohlédnout, pokud se vám svět líbí stačí zmáčknout „enter“, pokud ne tak „a“ a můžete tvořit znovu.
Pár užitečných odkazů na závěr:
Oficiální stránka hry: http://www.bay12games.com/dwarves/
Anglická wiki bez které se v budoucnu neobejdete: http://df.magmawiki.com/
Anglické oficiální forum: http://www.bay12forums.com/smf/index.php?PHPSESSID=e358984f8ac528414b848ce3b5adf824&#c3
V česku asi zatím největší forum o hře: http://dwarf.forumczech.com/
Pěkný video tutorial v cz (rozpracovaný): http://www.youtube.com/user/DwarfFortressCZ
Pěkný video tutorial v en: http://www.youtube.com/user/captnduck#p/c/5A3D7682BDD48FC2/0/koZUS2h-Yzc
V příští článku se podíváme na to jak trpaslíky osídlit vámi vytvořený svět (Embark!)